Co jest istotnego w kontakcie z rodziną pacjenta?

Uważne słuchanie, empatia, postawa szacunku – tego oczekują zarówno pacjenci, jak i ich rodziny.

Co jest istotne w relacji pacjent lekarz?

Podstawą relacji pomiędzy lekarzem a pacjentem jest dobra, efektywna komunikacja, oparta na zaufaniu, empatii, wzajemnym słuchaniu i adekwatnym reagowaniu.

Czym cechuje się komunikacja z pacjentem?

Konieczne jest pokazywanie pacjentowi, że się go aktywnie słucha – na przykład przez dopytywanie o to, czy został on dobrze zrozumiany i zadawanie pytań pozwalających uzyskać precyzyjną odpowiedź. Co ważne, personel nie może także obawiać się własnej niewiedzy.

Co utrudnia komunikację z pacjentem?

Komunikowanie sie˛ z pacjentem z zaburzenia- mi psychicznymi moga˛ utrudniac naste˛puja˛ce czynniki: bariery percepcyj- ne, bariery społeczne, brak aktywnego słuchania oraz bariery ze strony samego pacjenta i piele˛gniarki. słuchu, choroba, ból, zme˛czenie, sennosc itd.

Na czym polega partnerstwo w relacjach personelu medycznego z pacjentami?

Personel medyczny staje w roli doradcy i przewodnika, a nie autorytarnego kierownika. Pacjent ma wolność decydowania, podkreśla się jego prawa, autonomię i godność. Zwraca się również uwagę na duże znaczenie rodziny chorego w procesie diagnostyki i leczenia. W praktyce nie zawsze zalecenia te są respektowane.