Czego nie wolno robić w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów?

Niestety nieprawidłowe przełączanie trybów jazdy, holowanie czy równoczesne wciskanie pedału gazu i hamulca skutecznie skracają żywotność automatycznej skrzyni biegów, a nierzadko wywołują nawet ich nagłą awarię. Na kondycję „automatu” niekorzystnie wpływa także rzadkie serwisowanie oraz nieprawidłowy dobór oleju.

Czy automat trzeba odpalać na hamulcu?

Położenie P powinno być włączane jedynie wówczas, gdy samochód przytrzymywany jest hamulcem i stoi w miejscu. W sytuacji nieprzerwanej pracy silnika oraz zamiaru dalszej jazdy, skrzynię należy pozostawić w trybie D. W położenie P przejść można dopiero podczas dłuższego postoju, powyżej jednej minuty.

Czy automat może zgasnąć przy ruszaniu?

Jeśli motor ma pewne niedomagania i zgaśnie podczas jazdy z automatem, to należy go jak najszybciej uruchomić lub się zatrzymać. Przy wyłączonym silniku samochód może nie mieć wspomagania układu kierowniczego i hamulcowego. Można go ponownie uruchomić podczas jazdy, tylko trzeba zachować spokój.

Jak można zepsuć automatyczną skrzynię biegów?

Wyjeżdżanie z piasku lub zaspy

Zgubna dla trwałości skrzyni może okazać się również próba wydostania się ze śnieżnej zaspy lub grząskiego podłoża. Technika doskonale sprawdzająca się w przypadku przekładni manualnych – bujanie auta, może zniszczyć mechanikę automatu.

Na jakim biegu zostawiać auto automat?

Kiedy wsiadasz do samochodu z automatyczną skrzynią biegów, powinien być on pozostawiony na trybie „P” z zaciągniętym hamulcem ręcznym.

Jak parkować auto na wzniesieniu automat?

1. Podczas postoju na wzniesieniu najpierw zaciągnij ręczny hamulec, a dopiero później wrzuć lewarek na pozycje "P". Dzięki temu prostemu zabiegowi unikniesz szarpania z lewarkiem i oszczędzisz koło i zapadkę hamulca ręcznego.

Jak jeździć automatem pod górę?

Re: automat a ruszanie pod górę

Trzymam hamulec lewą nogą lekko dodaję gazu i w tym samym momencie puszczam hamulec. W KS ta metoda pod górę jest nie potrzebna bo b.

Jak zostawic automat na luzie?

Jeżeli silnik pracuje i mamy zamiar jeszcze jechać, najlepiej pozostawić skrzynię w trybie jazdy (D). Dopiero gdy planujecie dłuższy postój (powyżej minuty) z włączonym silnikiem, można przejść w tryb P. Tylko na nim lub opcjonalnie na N należy wyłączać silnik. Trybów R i D używa się do jazdy do tyłu i do przodu.

Po co neutral w automacie?

Jako że w tym trybie (podobnie jak w „P”) silnik nie napędza kół, ale za to ich nie blokuje, tryb „N” służy do przetoczenia samochodu o kilka, maksymalnie kilkanaście metrów. Czasem także do holowania, jeśli specyfika pojazdu na to pozwala. Jednak — jak już pisaliśmy — większości automatów nie weźmiesz na hol.

Jakich skrzyń automatycznych unikać?

Prezentujemy zestawienie skrzyń automatycznych podwyższonego ryzyka.

  • GM 5L50 (A5S 390R) – orientacyjny koszt naprawy: 4000-6000 zł …
  • LUK 01J (Audi Multitronic) – orientacyjny koszt naprawy: 6000 – 22000 zł …
  • Występowanie: …
  • JATCO JF506E – orientacyjny koszt naprawy: 6000-7000 zł

Jak odpala się automat?

Każdy kierowca korzystający z automatycznej skrzyni biegów powinien wiedzieć, że silnik należy uruchamiać i wyłączać, kiedy dźwignia automatu znajduje się w pozycji P. Wtedy napęd jest zatrzymany. Jednak wyłączenie silnika możliwe jest w każdej pozycji drążka przekładni.

Jak jeździć automatem w korku?

Otóż jazda automatem w korku — jak twierdzą fachowcy — powinna odbywać się stale w trybie „Drive”. To znaczy, że podczas częstych postojów nie skaczesz bez przerwy pomiędzy pozycją „D” i „P” lub „N”. Jest kilka powodów, które sprawiają, że tryb „Drive” sprawdza się w tych sytuacjach najlepiej.

Czy można Gasic automat na N?

N (Neutral)

Pozycja Neutral oznacza luz. Używa się jej wyłącznie do przetoczenia samochodu na lawetę lub do krótkiego holowania (większości automatów nie można jednak w ogóle holować).

Jak jeździć automatem w zimie?

Ruszanie z miejsca automatem na śliskiej nawierzchni

Przy ruszaniu delikatnie manewrujmy pedałem przyspieszenia (jak ma to miejsce w tradycyjnej skrzyni biegów) by nie spowodować uślizgu kół. Jeśli zakopiemy się w śniegowej zaspie, wykorzystajmy możliwość blokowania przełożenia np. 1 lub 2.

Co steruje skrzynia automatyczna?

Zespół sterowania automatem

Odpowiada za sterowanie przełożeniami. Sterownik odpowiedzialny za realizację zmiany biegów dostaje sygnały pochodzące ze skrzyni biegów. Dodatkowo sprawdzana jest prędkość, obroty, temperatura oleju przekładniowego i inne czynniki odpowiadające za poprawną jazdę.

Jak eksploatować automatyczną skrzynię biegów?

Należy rozgrzać skrzynię biegów, podobnie jak silnik

Chcąc się poruszać bezawaryjnie samochodem z automatyczną skrzynią biegów należy, podobnie jak silnik – rozgrzać pierw skrzynię przed ostrzejszą jazdą na wysokich obrotach.

Ile wytrzyma automatyczną skrzynią biegów?

Skrzynia z niewymienionym na czas olejem wytrzyma do naprawy głównej 150-200 tys. km.

Jak zgasić automat?

Samochody z automatyczną skrzynią biegów mają tylko dwa pedały. Węższy, znajdujący się po prawej stronie to gaz, a szerszy po lewej to hamulec. By ruszyć, wystarczy wrzucić odpowiedni bieg, zwolnić hamulec i wcisnąć gaz.

Jak hamować automatyczną skrzynią biegów?

Hamowanie silnikiem w automacie

W przypadku klasycznych automatów możliwe jest jedynie odpuszczenie gazu, po czym samochód sam zacznie powoli wytracać prędkość. Obniżanie prędkości jazdy będzie w tym wypadku przebiegać powoli.

Czy automat się psuje?

Koszty naprawy automatycznej skrzyni biegów w przypadku jej ewentualnej awarii są znacznie wyższe niż w przypadku standardowej przekładni. Choć automat, jeśli oczywiście nie był pechowcem dotkniętym wadami fabrycznymi, psuje się stosunkowo rzadko, nie możemy wykluczać tego, że kiedyś zacznie niedomagać.

Czy można spalić sprzęgło w automacie?

Sprzęgło hydrokinetyczne potrzebuje do pracy uruchomionego silnika. Jeśli jednak nie da się go uruchomić, uruchamianie „na pych” to niezbyt dobry pomysł. Raz, że ze względu na konstrukcję automatu to po prostu nie zadziała, a dwa, że możemy w ten sposób uszkodzić układ rozrządu i napędowy.